iversity

The Open

Un

Open Research Online

The Open University's repository of research publications
and other research outputs

The Education of dissent: the reception of the Voice of
Free Hungary, 1951-1956

Journal ltem

How to cite:

Pittaway, Mark (2003). The Education of dissent: the reception of the Voice of Free Hungary, 1951-1956.
Cold War History, 4(1) pp. 97-116.

For guidance on citations see FAQs!

(© 2003 Taylor Francis

Version: Proof

Link(s) to article on publisher's website:
http://dx.doi.org/doi:10.1080/14682740312331391754

Copyright and Moral Rights for the articles on this site are retained by the individual authors and/or other copyright
owners. For more information on Open Research Online’s data |policy on reuse of materials please consult the policies

page.

oro.open.ac.uk


http://oro.open.ac.uk/help/helpfaq.html
http://dx.doi.org/doi:10.1080/14682740312331391754
http://oro.open.ac.uk/policies.html

41cwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 97 $

The Education of Dissent:

The Reception of the Voice of Free
Hungary, 1951-56

MARK PITTAWAY

In Budapest’s Chinoin Pharmaceuticals Factory an extraordinary
incident took place in August 1952. It was precipitated by a
programme called the ‘Black Book’ on the Voice of Free Hungary,
one of the American-backed ‘free radios’ that was broadcast into the
country from Munich. The programme, which could best be
described as black propaganda, broadcast information collected from
escapees about party members and others sympathetic to the regime.
The individuals targeted were presented as being part of a rogues’
gallery of individuals, who supposedly acted in the interests of the
regime against the people. One female Stakhanovite in the factory
had learned through work-mates and relatives who listened to the
station that she was mentioned on this programme, and had taken it
to mean that ‘she was described on a list as an exploiter of the
workers’. As a result she had begun to hold back her production, and
had stopped working as a Stakhanovite.! The ability of the Voice of
Free Hungary to disturb the functioning of Stakhanovite labour
competition on Budapest shop-floors was a mark of the
extraordinary impact of an unusual broadcasting experiment. The
station had begun broadcasting on 6 October 1951 as the Hungarian
arm of the broadcasting operations of Radio Free Europe (RFE). RFE
was a key plank of attempts by the United States to use the medium
in an unprecedented programme of psychological warfare in Central
and Eastern Europe during the early part of the Cold War.?

The historiography of the Voice of Free Hungary has centred on
its controversial role during the 1956 Revolution. In the West the
controversy began almost immediately after the Soviet intervention
and the subsequent suppression of the revolution; a process
completed by early 1957. Accusations centred on ‘irresponsible’
broadcasts to Hungary, supposed to have emanated from Munich,
that incited violence in the country during late October. Others
pointed to the mistaken suggestion that revolt in Hungary would be

—p—



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 98 j\%

98 ACROSS THE BLOCS

supported by Western military intervention, while other critics
attacked the radio station’s failure to back the reform communist
Prime Minister, Imre Nagy.’ Behind the Iron Curtain, in Hungary
itself, the restored socialist regime blamed the broadcasts of Radio
Free Europe for the events of 1956. For regime propagandists the
assumed role of Radio Free Europe played a central role in the myth
of 1956 as a ‘counter-revolution’ that formed an important pillar of
the regime’s legitimacy right down to 1989.*

While Kadérist accounts of Radio Free Europe’s role can be
dismissed as a gross distortion of the available evidence, the “Western’
accusations against the station are not so easily dismissable. Although
recent scholarship has criticized the ‘irresponsible’ nature of some of
the Voice of Free Hungary’s broadcasting during the revolution, it
has absolved the station of the damaging charge that it bore some of
the moral responsibility for the events of October 1956.° In
concentrating on the controversies that surround the station’s output
during the 1956 revolution, one absolutely crucial issue in assessing
the role of the Voice of Free Hungary has been missed. All observers
are united on the question of the influence of the Voice of Free
Hungary on large numbers of radio listeners in Hungary both during
the events of the revolution and the events that preceded it. During
the early 1950s one Hungarian government official had remarked in
a confidential report that ‘the most dangerous effect of RFE’s
activities is that it results not in organized resistance, which is easily
defeated and suppressed, but in atomized resistance, which is more
difficult to control’.® Yet despite this recognition there has been no
attempt to show how the broadcasts of the Voice of Free Hungary,
and by extension other Western radio stations broadcasting to the
country, managed to gain such a following.

Such an evaluation would have a relevance that goes beyond
Hungary. In recent years, with the growth of interest in both the
culture of the Cold War and in the techniques of psychological
warfare employed by the United States in particular during the early
1950s, there has been considerable interest in the use of radio as a
propaganda tool.” To date, work has focused on the politics of culture,
through analyses of the policies of those controlling or seeking to
control the relevant radio stations. Fewer analyses have sought to
examine the content of broadcasting. Furthermore, despite its
potential to reveal much about the development of popular political
attitudes in the states that were targeted by radio stations there have
been no studies of the actual reception of such radio stations.

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 99 j\%

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 99

This article, with its narrow focus on the social role of Western
radio stations, and particularly the Voice of Free Hungary, within
Hungarian society, does not pretend to fill this gap. It instead seeks
to highlight some of the issues that a truly comparative social history
of Western broadcasting aimed at societies behind the Iron Curtain
should consider. It argues that in the Hungarian case the Voice of
Free Hungary’s success stems from its role in the social history of
Hungarian broadcasting. When it began to broadcast in October
1951, it broadcast to a country in which there was a strong tradition
of listening to foreign radio broadcasts, particularly the Voice of
America. This trend had been intensified by the Stalinization of
domestic radio programming that followed the imposition of socialist
dictatorship in the country between 1947 and 1949. The beginning
of the Voice of Free Hungary also coincided with the explosive
growth of ownership of radio sets, which formed one of the few
successful planks of the regime’s policy in relation to the provision of
consumer goods. The number of radio licence holders increased from
539,000 to 1,270,000 between 1951 and 1954. A representative
statistical survey of household budgets and living conditions in the
same year found that 66.1 per cent of ‘working class’ families owned
a radio, and noted that ‘the vast majority of urban families have a
radio. In the villages the supply of electricity is the only thing in some
places that prevents the use of radio’.® The Western radio stations,
especially Radio Free Europe could be easily received on the People’s
Radio (Néprddio), the standard radio set owned by Hungarian
households in this period; though in certain areas and at certain times
— particularly where jamming was effective — technical help was
needed to ensure good reception.’ Ironically one of the few successes
of the Stalinist regime’s policy towards consumer goods created a
mass audience for Western radio propaganda.

The Voice of Free Hungary, it is argued here, had an important
role in shaping political attitudes, especially among the urban
working class, towards the socialist regime. It built on the success of
the Voice of America in particular in articulating and shaping pre-
existing popular discontent with poor living standards and the lack of
political freedom. This process, described here as ‘the education of
dissent’, was probably the most important political role played by the
Voice of Free Hungary during the early 1950s. The impact of
Western radio’s ‘education of dissent” was clearly visible in the
internal reports of the climate of opinion (hangulatjelentés) prepared
by the internal security services, party and trade unions during the

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 1003\%

100 ACROSS THE BLOCS

period by the middle of the 1950s. Certainly such sources should be
treated with caution, given the fact that Stalinist propaganda
frequently blamed Western radio stations for inciting popular
opposition. Yet this does not mean that the incidents and the attitudes
that underpin them can be easily dismissed as Stalinist fantasy. The
reports clearly reveal the traces of pre-existing attitudes that were
partially shaped and educated by Western radio broadcasts. It is
particularly noteworthy that identical attitudes can be discerned in
the statements of those who escaped before and after the revolution
of 1956, collected by Western investigators (including those
employed by the Research Department of the Hungarian section of
Radio Free Europe).

The argument of this article is developed by first setting the Voice
of Free Hungary within the broader context of the social history of
Hungarian broadcasting, paying particular attention to the late 1940s
and early 1950s. It then examines the policy of the Voice of Free
Hungary itself and how it was able to articulate patterns of discontent
in Hungarian society during the early 1950s. Following that, the
effect of Western radio and the Voice of Free Hungary on patterns of
public opinion in the country will be considered.

Broadcasting, Listening and Hungarian Society to 1951

It is impossible to write the history of the popular reception of the
programming of the Voice of Free Hungary without situating it
within the broader context of the social history of Hungarian
broadcasting during the mid-twentieth century. This in itself is a
difficult task simply because of the lack of real work done at all on
the social history of broadcasting in the country. Much of the work
that exists either consists of technological or institutional histories,
which contain only fragmentary information on patterns of listening
and issues of reception. Furthermore their frames of reference are
almost entirely the national context, thus tending to ignore the vital
issues of the role foreign broadcasters have played in reaching the
Hungarian public.”

The history of domestic broadcasting in Hungary began in
December 1925 with the first broadcast of the Budapest station of
Hungarian radio to 16,927 registered listeners, who paid a regular
licence fee to receive radio signals. The total number of licence fee
payers increased dramatically throughout the inter-war vyears
reaching a total of 383,505 by 1937. Radio throughout the inter-war

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 1013\%

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 101

years was overwhelmingly a preserve of the urban middle class;
residents of Budapest, who at the time made up around 12 per cent
of the population,' accounted for just over 35 per cent of all licence
fee payers by 1937. One sociological survey of radio licence fee
payers from 1933 revealed that only 4.8 per cent of listeners came
from the rural population and 8.2 per cent from the ranks of
industrial workers. Members of the ‘intelligentsia’, however,
accounted for 52.6 per cent of listeners while independent
businessmen and artisans made up another 24.1 per cent.”” For much
of the 1930s, radio was a favoured method of relaxation for large
sections of the urban middle class, though the ‘National Christian’
regime then in power in Budapest sought to use radio as an
instrument for shoring up its power among the population. This
began a process by which the Hungarian state came to see radio as a
tool of propaganda.”

During the Second World War, Hungarian radio functioned as a
state radio, reflecting and representing the policies of the various
governments that held power during the period.” By the early 1940s
large sections of the Hungarian radio-owning public listened to
foreign broadcasts, most notably those of the BBC Hungarian service.
Around 40 per cent of radio listeners were believed to tune in to
foreign broadcasts regularly in 1943. The BBC had a large share of
this audience in the country at this time."” The Nazi occupation of the
country on 19 March 1944 represented a turning point, in that in
crucial respects Hungarian radio began to distribute the propaganda
of the occupying forces.” Despite the official bans on listening to
foreign stations, this practice continued; in August 1944 it was still
estimated that the BBC ‘had a large audience’ in the country.” As
Hungary turned into a theatre of military conflict with the arrival of
the Red Army, this continued. There is much anecdotal evidence that
as Soviet troops approached Budapest larger proportions of the
population tuned into Kossuth R4dié, the service of the Hungarian
Communist Party broadcast from Moscow."

With the end of the Second World War, occupying forces in
Hungary installed a ‘popular front’ coalition government which at
first uneasily united the communist left and conservative right. While
the events of 1945 led to something close to outright social
revolution in the country, the Right were able to triumph in elections
at the end of that year, capitalizing on discontent with the behaviour
of the Red Army and a backlash among middle-class Hungarians.
Hyperinflation in the first half of 1946, deep-seated class tensions,

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 102$

102 ACROSS THE BLOCS

and bitter political struggle between Left and Right marked the
period of rule by the ‘popular front’ coalition. Despite these tensions,
the period of ‘popular front’ government between the end of the
Second World War and the creation of socialist dictatorship between
1947 and 1949 saw real reform of many public institutions, including
Hungarian national radio. Some three months after the ‘liberation’ of
Budapest in April 1945 the new Budapest stations began their first
‘experimental’ transmissions, resuming regular programming on May
Day 1945." Although the listeners still remained overwhelmingly
middle-class, much of the programming of the new radio reflected
the hegemony enjoyed by the left-wing parties following the
‘liberation’. It also reflected the ‘democratic’ ideology of post-war
reconstruction that was prevalent in the country. Radio programming
was markedly democratized, with the voices of the rural poor and
industrial labour being given a marked prominence in much of the
new programming.*’

With the gradual recovery of the economy during the later part of
the popular front era, the first real attempts were made to expand
radio ownership beyond its urban, middle-class, Budapest-centred
base. In early 1947 Hungarian radio launched the ‘village radio’
(falurddié) programme. A package was put together for rural dwellers
that would allow them to buy both an inexpensive radio set and a
licence together, in order to expand access. Its aim, proclaimed the
periodical that was sent out to all licence fee payers, was to ‘close the
gap between town and country’. According to the director of the
radio, quoted in a subsequent issue, its role was to ‘quickly inform,
educate and entertain the Hungarian village and the Hungarian
peasantry’.”’ The way in which the management of Hungarian radio
saw the radio as a tool to forge a new, egalitarian sense of Hungarian
nationhood that accommodated traditionally subordinate groups
such as industrial labour and the rural poor, looked forward to the
policies of the socialist dictatorship. Its programming was a mix of
the innovative and the traditional. Alongside programming aimed
explicitly at workers and peasants there was a more traditional diet
of light and folk music aimed at the still predominantly middle-class
audience. The director of the drama division both pronounced on the
need and conceded the failure of radio to ‘escape from the social
exclusiveness of much of our programming’.”> In order to cater to the
tastes of younger listeners, a considerable amount of air-time had
been given over to jazz and other forms of contemporary dance
music.”

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 103$

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 103

Though there are no reliable figures of how many Hungarian
listeners tuned into foreign broadcasts, the circumstantial evidence
suggests that this tendency had not diminished with the end of the
Second World War. In part this perhaps reflected perceptions among
middle-class listeners that Hungarian radio formed a mouthpiece for
the increasingly left-wing government and continuing uncertainty
about the political situation in the country. Whatever the cause,
official radio listings carried the frequencies of all Hungarian
language broadcasts by foreign stations until 1948. In spring 1947
this consisted not only of limited programming carried by state radio
stations in Belgrade, Bucharest and Vienna aimed at domestic
Hungarian minorities, but also by the BBC, the Voice of America and
Radio Moscow.”* In addition the programme listings are also
suggestive of some demand for radio programming in languages
other than Hungarian, providing programme information for English
language services from the BBC and the Czech language
programming of Radio Prague.”

By the end of 1947 the era of popular front rule in the country
was coming to an end with the onset of the Cold War. Over the next
two years a single-party dictatorship came to power in the country.
One of the key policies of the dictatorship was to increase radio
ownership in absolute terms and also to increase the access of poorer
social groups to radio ownership. By the end of 1947 the number of
radio licence holders stood at approximately 385,000. A sociological
survey that broke down licence fee payers by socio-economic group
demonstrated that the middle-class preponderance among the
listeners had been significantly eroded by May 1948. 30 per cent
were described as members of the ‘intelligentsia’, 25 per cent as
industrial workers, 2.5 per cent as miners, 22 per cent as belonging
to ‘other middle class groups’, 7 per cent as the peasantry, with the
remainder belonging to the category ‘unspecified’.” In April 1949 the
state began an explicit drive to expand radio ownership with the
‘radio to the workers’ (Rddiét a dolgozéknak) campaign. Its target
was explicitly to expand radio ownership among the urban working
class, with campaigns to popularize the notion of radio with a series
of events in factories and communities across the country with live
broadcasts at their centre. More practically the state cut the prices of
radios and with a wave of publicity launched the népszuper akcié, a
straightforward promotional campaign designed to ensure that at
least 20,000 people would be able to obtain radio sets cheaply.” By
the end of 1949 the number of radio licence payers had risen to

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 104$

104 ACROSS THE BLOCS

539,000.”* Campaigns of promotion continued into 1950 with
attempts to install radios in schools, factories, workers’ hostels and in
other community buildings. Furthermore in May the ruling
Hungarian Workers’ Party initiated a campaign to ‘recruit licence fee
payers’. Party activists were organized in many communities and
work-places to persuade people to purchase radios. Within the postal
service, signing up new radio licence holders was identified as one of
the targets that workers were to reach in their labour competitions.
The campaign to expand radio ownership was one of the most visible
signs of a distinctively Stalinist consumerism in 1950.” Those that
signed up for new radios under the auspices of these campaigns
during the first nine months of 1950 were not fully representative of
the population. 40 per cent identified themselves as industrial
workers, thus demonstrating the increasing popularity of the radio in
industrial communities. The ‘working peasantry’ — the regime’s term
for all those living from agriculture except those identified as kulaks
- continued to be under-represented, making up only 12.3 per cent
of new subscribers. Though their under-representation was corrected
by the mid-1950s, it was still marked in the early years of the
decade.”

The late 1940s saw the programme content of domestic
Hungarian radio change significantly, as the dictatorship sought to
use radio as a propaganda instrument. Hungarian Radio’s two
Budapest stations were re-named Kossuth (evoking memories of
wartime Hungarian Communist broadcasts from Moscow) and Petofi
(after the nineteenth-century revolutionary poet). By the early part of
1950 the programme content of the two radio stations had been
thoroughly Stalinized. The amount of light music broadcast was cut
back radically, while the jazz and dance music that had characterized
programming in 1947 disappeared altogether with a series of
programme changes completed at the end of October 1949.°" The
musical content of radio broadcasts consisted of folk music and
work-place choruses. Clear weight was given to the explicit
promotion of Russian culture. Air-time was given on a weekly basis
to programmes supporting those learning the Russian language.
Heavy emphasis was placed on general cultural and scientific
education in programming, while the tradition of broadcasting aimed
explicitly at the industrial working class and agricultural population
continued. More traditional news items were supplemented with
other programmes such as ‘news from the production front’, which
ensured that radio programming reflected the productivist culture of

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page lOSj\%

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 105

the dictatorship.” A limited amount of the programming was not
designed to be listened to by the individual or family within the
home, but was broadcast to support group activities in the party
seminar room or the work-place. Increasingly time was given over to
programming aimed at the army, at those studying for party
examinations, for party activists in factories and communities, as well
as for those participating in labour competitions in industry.”

The expansion of radio ownership, particularly within the
industrial working class, and the Stalinization of domestic radio
programming occurred when certain ‘American’ cultural forms heavily
discouraged by the new regime enjoyed popularity among Hungarian
youth. The extent to which certain aspects of ‘American’ popular
culture were able to permeate Hungarian society during the late
1940s, often as a consequence of earlier patterns of emigration, were
revealed by social observers writing about poor rural communities.*
The continued popularity of ‘American’ popular culture under the
dictatorship continued to provide the basis for sub-cultures within
working-class youth to emerge that were based on resistant identities.
One worker in the early 1950s remembered that ‘the young people
who dressed in modern, Western style ... were called “imperialists”,
“agents of the West”, etc. They liked dancing, especially American jazz
music. There were many young people like this’.* Combined with the
growth of censorship that the onset of dictatorship represented, this
meant that the technically illegal practice of listening to foreign radio
stations was widespread among those who had only recently gained
access to a radio. This category included many working-class listeners,
despite continual attempts to jam the signals by the Hungarian
authorities. One worker who escaped the country in 1956 described
his own listening habits in the early part of the decade:

I only listened to the Hungarian news broadcasts on these
radios. Usually from 8 p.m. to 10 p.m. I listened regularly to the
8.30 p.m. London news broadcasts and to the 9 p.m. VOA
[Voice of America] program. Both of these programs were in
Hungarian. What we heard over the radio, we usually discussed
among friends if friends were reliable.

I listened to our own radio, usually the whole family listened
to the programme together. Sometimes we would have friends
staying with us who also listened to the broadcasts. We were
always careful not to tune the radio too loud ... Very often, I
would be informed about the contents of foreign radio

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 106$

106 ACROSS THE BLOCS

broadcasts when I had been unable to listen. If there was some
sensational news over the radio, we immediately told each other
and asked each other’s views.*

During the years of the early 1950s the state seems to have been
unable to prevent individuals tuning into foreign broadcasts and does
not seem to have made much effort to enforce rules against listening
to them. One worker from the Budapest suburb of Ferencviros
remembered that ‘no special precautions were taken when the radios
were tuned in. The neighbor kept his radio blaring even when the
windows were open’.”” This practice seems to have been exceptional;
while the state seemed powerless to prevent people tuning into to
Western radio within the confines of the home, such practices were
effectively criminalized. Despite this, even in common spaces in
communal hostels residents used radios to tune in to foreign
broadcasts. According to one miner, resident in a workers’ hostel in
Tatabdnya in the early 1950s, ‘listening to western radio often
formed a kind of initiation into the culture of the hostel’. Yet even
here listeners took care to ensure that the authorities, either within
the hostel or more broadly, would not learn about their listening
habits.*

Attempts by the state to jam transmissions formed a more serious
obstacle to those seeking to listen to foreign radio broadcasts in
Hungarian than did the threat of arrest or other forms of retribution
by the authorities. According to one working-class listener in the west
of the country:

Reception of these programmes depended upon what kind of
radio a person had and where the jamming stations were
situated. Sometimes the same program would be jammed on
five wavelengths and of these, four would be jammed and one
would receive excellent reception. In general the reception of
the VOA broadcasts were excellent. BBC programmes’
reception was fair, but only on short wave. It was very difficult
to get Rome. With the exception of the Hungarian news
broadcasts from Radio Moscow and from other radio stations
behind the iron curtain, all foreign broadcasts in Hungarian
were jammed.”

The recourse of the Hungarian regime to jamming foreign stations
broadcasting to the country draws attention to the fact that, as radio
ownership was increasing inside Hungary, Western powers and

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 107$

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 107

especially the United States used radio as an instrument of
propaganda. The Voice of America seems to have been particularly
effective during this period.* This may have, in part, been due to the
disappearance of ‘American’ popular music from Hungarian radio as
a result of the programming changes of 1949. It also reflected the
deep political divisions inside the country as the institutions of
socialist dictatorship were built and consolidated in the country. This
political division created a demand for a source of news other than
that approved by the party and state in Budapest. Reports prepared
by the internal security services during 1949 demonstrate the clear
nervousness of the regime about the effect of VOA propaganda on
public opinion. VOA reporting was blamed for fuelling rumours of
imminent war between the West and Hungary. According to many
opponents of the new regime such a war would lead to the
‘liberation’ of the country.*

Reaching the Population: the Voice of Free Hungary in its
Hungarian Context

The Hungarian state was permanently worried about the effect on the
population of listening to foreign radio throughout the 1950s. The
figure of the ‘spreader of rumours’, who disrupted either production
or consumption after listening to Western radio broadcasts figured
prominently in regime propaganda during the early 1950s and in early
Stalinist culture more generally. One example of this was the 1952
comic drama entitled “The State Department Store’ (Allami Aruhdz),
which was filmed in 1953. The drama pitted the honest workers of
one Budapest department store, led by a managing director promoted
from the shop-floor, against a band of individuals who bought up and
hoarded goods. In both play and film the hoarders of goods
responded to messages of incitement broadcast over the airwaves by
the Voice of America.” By the time the film version was released it was
in danger of becoming outdated even as propaganda. Increasingly the
Voice of Free Hungary replaced the Voice of America as the foreign
radio station whose broadcasts most worried the Hungarian
authorities. Events in 1953 were to demonstrate why this was the case.

1953 was a dramatic turning point both in Hungary specifically
and in Central and Eastern Europe more generally. The death of
Stalin in March and later the events of June in the German
Democratic Republic shook the bloc. Furthermore they were marked
in Hungary in June and July by a change of both government and

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page lOSj\%

108 ACROSS THE BLOCS

direction. After meetings between the Hungarian and Soviet party
leaderships in Moscow in June, Imre Nagy became Prime Minister
and announced the beginning of a ‘New Course’. The Voice of Free
Hungary was able to score a number of coups. As Hungarian Radio
waited for an announcement from TASS, the Soviet news agency, to
break the news of the death of Stalin in March 1953, the Voice of
Free Hungary was the first to announce Stalin’s death to the
Hungarian population. Likewise its coverage of the events in Berlin
in June provided the population with a counterpoint to the official
view broadcast on Hungarian radio and printed in the press.*

In the climate of uncertainty that events both internationally and
domestically had created, it became clear to the regime that Western
radio stations and particularly the Voice of Free Hungary were
shaping public opinion in the country. This was made apparent by
incidents where the contents of reports from the Voice of Free
Hungary provided material for anti-communist rumour-mongering
amongst the population. In June 1953 Radio Free Europe reported
that 28,000 workers in Csepel had gone on strike and that 600 had
been interned by the AVH* in order to suppress the open expression
of discontent. This was widely repeated by industrial workers: in the
Zala oil fields, for example, it caused both excitement and
consternation. The authorities were so concerned that they issued a
strong denial through official media channels.* Opinions reported by
the internal security services in the factories after the June events in
Berlin heightened the sense of insecurity felt by the regime about the
effects of the reporting of Western radio stations on public opinion.
Whilst the events in the GDR did not lead to open mass protest in
Hungary, they had an electrifying effect on the shop-floor. The
notion that a population could express its discontent openly in a
socialist state began, albeit slowly, to lift the lid on a well of
discontent. Industrial workers in Budapest openly stated that ‘the
Hungarian party can learn from the German party that it is not
correct to apply pressure all the time through the norms’. In one
industrial suburb in the capital one party secretary reported that
people were calling on the workers in Hungary to strike and follow
the example of the GDR.*

The events of 1953 made the regime painfully aware of the impact
of the Voice of Free Hungary domestically. It had begun to have an
effect, however, as much as a year before, as the incident in the
Chinoin Pharmaceuticals Factory in August 1952 described in the
introduction to this article, attests. During campaigns to increase

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page lOQj\%

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 109

production norms in the factories in June 1952, some of the
opposition expressed demonstrated the effect of Western radio and
the propaganda of the Voice of Free Hungary in particular on public
opinion. An example of this was when one worker in the city of Pécs
linked the dispute over wages explicitly to the difference between the
political systems on either side of the Iron Curtain. He argued that
‘the American example’ should be followed in order to guarantee
Hungarian workers a better life.¥ Throughout 1952 in reports
dealing with the climate of opinion compiled by the internal security
services, party activists and social organizations, explicit references to
stations such as the Voice of America disappeared to be replaced
almost exclusively by references to the Voice of Free Hungary.

The Voice of Free Hungary began broadcasting to the country at
a time of deep discontent with the socialist regime as it pressed on
with a policy of forced industrialization. Industrial workers bore the
brunt of policies to speed up production through labour competition,
while they experienced raised production targets and falling wages
from 1950 onwards.* The rural population suffered the effects of an
ill-thought out collectivization drive, punitive taxation and
widespread requisitioning of agricultural produce as the state sought
to feed the cities. ¥ Living standards fell dramatically during the early
1950s; according to trade union figures real wages were some 16.6
per cent lower in 1953 than in 1949, whilst the average income of
households living from wages and salaries had fallen by 8 per cent
over the same period. The consequences of declining living standards
could be seen through the share of household budgets devoted to the
consumption of certain categories of goods. Groceries accounted for
45.9 per cent of the budget of an average household in 1949, a figure
that had risen to 58.8 per cent by 1953, whilst the share of
expenditure on clothing had fallen from 18.2 per cent to 10.4 per
cent. Furthermore the average household’s consumption of meat, fat
and milk was lower in 1953 than in 1938.*° Popular discontent with
the regime created the backdrop to the success of the Voice of Free
Hungary in generating an atmosphere in which all sections of the
population, including the traditionally left-wing industrial working
class, were willing to listen to an anti-regime message.

From the beginning of broadcasting in late 1951, the Voice of Free
Hungary placed particular emphasis on news, broadcasting news
reports of ten minutes in length every hour. Its early programming
consisted of propaganda programming aimed at target groups like
the industrial working class and the peasantry; early programme titles

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 110$

110 ACROSS THE BLOCS

included ‘Views from the Life of the Western Worker’ or “The Small
Farm in the West’ that sought to contrast the lives of certain social
groups with those on the other side of the Iron Curtain. The party
membership was also targeted in an attempt to de-motivate ordinary
party activists with the ‘Call to the Communist Party’. There was also
the ‘Black Book’, which created the incident in the Chinoin
Pharmaceuticals Factory, that was broadcast briefly and then
abandoned due to the early difficulties in securing reliable
information on individuals. ‘Reflektor’, fronted by the journalist
Imre Mikes who broadcast under the pseudonym Gallicus, provided
anti-communist commentary on events inside Hungary. Others were
fictionalized programmes such as that centred on the character of
Balint Béda, who was supposed to have entered Hungary secretly to
report on conditions in the country. *'

To produce programming capable of targeting the working-class
and peasant audiences that had just acquired radio sets and licences
inside Hungary not only required good ideas but accurate
information on the conditions and opinions of target groups. In
Spring 1952, the staff of the Hungarian Department of Radio Free
Europe sought contact with the refugee camp in Wels in Austria that
received refugees that crossed the border from Hungary and into
Austria.”” Little is known about patterns of illegal emigration from
Hungary between 1948 and 1956, except that it provided the Voice
of Free Hungary with an invaluable pool of information that still
forms one of the best collections of contemporary personal accounts
of daily life in Hungary during the period.” Staff based in Linz and
later in Vienna and Graz would interview escapees from Hungary;
examining the transcripts of the interviews they would often ask for
personal information on party officials and first of all, for
considerable information on their work-place or community. They
would then be asked about living conditions, working conditions and
political opinions; interviewers seem mostly to have been interested
in specific information about wages, the supply of goods in shops and
conditions. Transcripts of interviews would be typed up in Hungarian
and then they would be evaluated for accuracy. Evaluations would
typically include some comment of the original interviewers; a typical
comment placed on the transcript of one subject included the phrase
‘a 19-year-old, intelligent factory hand who escaped in late
November 1955. He reported his own experiences’.’* Evaluation
would often consist of attempting to cross-check facts on specific
places or people referred to in the transcripts, often using an

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page lllj\%

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 111

extensive library of clippings from the official Hungarian press. They
would also point to interesting information and points that had clear
propaganda value; in almost all cases the evaluators’ focus on
attempting to gain an accurate picture of patterns of daily life was
striking. An example of this might be the comment of one evaluator
on the transcript of an interview with a young woman who crossed
the border in autumn 1954: ‘the statements about the poor quality of
preserved foodstuffs should be noted particularly. The regime makes
a point of advertising preserved foods which should make life easier
for those women who have little time for household duties. It appears
from this report that this preserved food is simply uneatable.”” At the
end of the evaluation process a new typescript would be prepared
including the original Hungarian text, an English or German
summary and the evaluator’s comment. The typescript would be filed
under a subject heading and an extensive collection of, largely,
accurate information was created about living and working
conditions in the country that could then be used in programming.

Popular discontent with the regime thus created the atmosphere in
which the Voice of Free Hungary was able to succeed, providing it
with an audience receptive to its propaganda. It also provided it with
the small stream of escapees during the mid-1950s who provided
much of the information that lay behind programmes aimed at
particular social groups within Hungarian society. Programming such
as ‘“Workers behind the Iron Curtain’ drew attention to low living
standards, restrictive labour legislation, poor working conditions and
the lack of independent trade unions in the factories. These
experiences were contrasted with what was reported in a programme
like “Workers in the West’.”* In this way the broadcasts of the Voice
of Free Hungary were to make use of information that came from the
small number of escapees to support its propaganda, thus enabling it
to play an active part in the education of the widespread pre-existing
dissent that existed in Hungarian society during the mid-1950s in the
run-up to the 1956 revolution.

An Education of Dissent?

A young miner from rural western Hungary remembered that in
1954: ‘in general there was a great deal of discontent among the
miners, they denounced the system, grumbled, because in spite of the
difficult work their pay was low’. Such a climate in a Hungarian
work-place was common from 1950 onwards and could be discerned

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page lle\%

112 ACROSS THE BLOCS

as much from party or internal security service reports as from
interviews with escapees collected by a Western radio station in an
Austrian refugee camp. What was new in his account that would not
have been found in a report on popular attitudes in the work-place
three years earlier in 1951 was a willingness among working-class
Hungarians positively to evaluate the situation of workers in the West
in relation to their own. The same miner recounted one conversation
with a work-mate who asked him where he came from. When he
replied that he came from a village along Hungary’s border with
Austria the work-mate replied: ‘If I was in your place I wouldn’t stay
here for a minute ... I'd go to the West where at least you are valued
for as long as you can work, here you are just treated like a dog to
whom they occasionally throw a bone so you don’t starve.”’

It is difficult to say how far such a positive evaluation of the West
during the mid-1950s was a direct result of the increasing popularity
and influence of the Voice of Free Hungary in the country.
Hungarians did have other means of evaluating the relative difference
between living conditions at home and in the West. Traditional
correspondence by letter with Western relatives continued, though
this was closely-controlled and impacted on a relatively small number
of people. There are very good reasons, however, for viewing such
attitudes, at least in part, as the result of the interaction between
extensive popular discontent with the regime and the broadcast
output of the station. There is considerable, albeit anecdotal evidence
of the considerable popularity of the Voice of Free Hungary within
the country during the mid-1950s, some of which has already been
cited within the body of this article. This is backed up by the various
unrepresentative surveys that attempted, however unreliably, to
estimate the size of the Voice of Free Hungary’s audience inside the
country. Between April and October 1952 the Information
Department of Radio Free Europe conducted a survey of an
unrepresentative sample of refugees from Hungary and those who
had been granted official permission to leave. They found that of
their sample, 69 per cent regularly tuned into the Voice of Free
Hungary while 22 per cent listened occasionally. Some 48 per cent of
the sample relied on the Voice of Free Hungary for information on
world events as opposed to 19 per cent who relied on official
Hungarian radio.”® Though for obvious reasons the figures should be
treated with considerable care, they nevertheless point to the
popularity of the station in the country and a reputation for factual
reporting — all gained within the first year of its operation.

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page ll3$

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 113

Furthermore the traces of the political views promoted by the
Voice of Free Hungary can be discerned in statements of popular
attitudes towards events inside Hungary, whether these were
recorded in official reports or interviews conducted after a successful
escape from Hungary. In direct contrast to official propaganda that
drew unfavourable comparisons between the living conditions of
workers in Western and socialist countries, workers began to see the
West in an increasingly positive light.” This had a direct effect on the
nature and extent of worker opinions.

Programming like ‘Reflektor’, broadcast by the Voice of Free
Hungary, explicitly linked anti-communism to working-class welfare
throughout the mid-1950s. One programme broadcast on May Day
1956 was representative of much of this kind of propaganda:

What would be the fate of an unfortunate progressive on this
May Day, who either wrote or spoke out against piece rates,
stating that they were damaging to the person ... Or for that
matter someone who called for popular rule, with independent
political parties, free elections, clean counting of votes and a
sovereign national assembly?*°

The link between working-class welfare and political democracy had
been articulated by the Voice of Free Hungary throughout the mid-
1950s. This link emerged in working-class opinion from 1953
onwards, in a way that seems to be direct testimony of its growing
influence on public opinion in the country’s factories and industrial
communities. In the United Lighting and Electrics Factory, in the run-
up to the 1953 parliamentary elections, workers were strongly
opposed to the existence of only one list in the election stating that
‘there will be voting, but no election’. These workers were hopeful
that ‘a bourgeois democracy will be created through a bourgeois
revolution’, thus contrasting the political system of the capitalist
states with the repression on the socialist side of the Iron Curtain; an
opinion that would never have been recorded two years earlier.®!
Propaganda that described the ‘good life’ that apparently existed in
the United States by the mid-1950s also shaped workers’ opinions
and focused their anger about their low standard of living in socialist
Hungary. In March 1954 one younger miner who was to escape to
the West overheard a conversation among four or five older work-
mates who had been communists six years earlier. One miner stated
that:

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page ll4$

114 ACROSS THE BLOCS

I don’t understand why we work so much in Hungary and we
work for nothing and with absolutely no outlook. We have to
struggle and endanger our lives in the mines for just a small
amount of daily bread. A worker can’t give his family the
comfort that a western worker enjoys, as they have to work
much less than we do. In the United States they only have to
work four hours and they earn enough to have their own
property in their old age, their own car and house.”

The frequency with which such opinions appeared in reports from
the mid-1950s onwards suggests that they were not entirely
unrepresentative and that the Voice of Free Hungary in particular
was relatively successful in educating pre-existing discontent with the
socialist regime. This account therefore suggests that for a variety of
reasons the propaganda of Western radio stations and particularly the
Voice of Free Hungary was relatively successful in permeating
Hungarian society. The account presented here has been less than
comprehensive and can only be said to represent a first word on the
subject of how the propaganda of Western radio stations was
received. The relative success of the Voice of Free Hungary was based
upon the way it was able to articulate pre-existing popular discontent
in the country during the mid-1950s. This conclusion plainly does
not answer the charge made that the station incited revolt in 1956,
but it does explain the station’s popularity and why its appeal to the
population was credible during 1956. An answer to the question of
whether the Voice of Free Hungary behaved irresponsibly during the
events of 1956 is beyond the scope of this article.

NOTES

1. Magyar Orszdgos Levéltir — Hungarian National Archive (hereafter MOL) M-Bp.-
176£.2/184/46.¢., p.213.

2. For a history of the Hungarian service of Radio Free Europe, see Gyula Borbandi,
Magyarok az Angol Kértben: A Szabad Eurépa Rddié Torténete (Budapest: Eurdépa
Konyvkiadd, 1996); for general histories of Radio Free Europe, see Arch Puddington,
Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty
(Lexington: University Press of Kentucky, 2000); Robert T. Holt, Radio Free Europe
(Minneapolis: University of Minnesota Press, 1958); Sig Mickelson, America’s Other
Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty (New York: Praeger Publishers,
1983); K.R.M. Short (ed.), Western Broadcasting over the Iron Curtain (London: Croom
Helm, 1986); for studies that place Radio Free Europe in the context of the broader
‘cultural Cold War’, see Frances Stonor Saunders, Who Paid the Piper? The CIA and the
Cultural Cold War (Granta, London, 1999); Walter L. Hixson, Parting the Curtain:
Propaganda, Culture and the Cold War 1945-1961 (Basingstoke: Macmillan, 1997).

3. For the most recent evaluation of RFE’s role in 1956, written from the perspective of the
western controversy of the radio’s role see Anne-Chantal Lepeuple, ““Radio Europe

o



41cwhO05.gxd

22/09/2003 16:42 Page 115$

VOICE OF FREE HUNGARY, 1951-56 115

11.
12.

13.
14.

15.
16.
17.

. Interview with Sz. J., Budapest, 9 April 1996.
19.

Libre” et le Soulévement Hongrois de 1956°, Revue d’histoire moderne et contemporaine
47/1 (2000), pp.177-95; Puddington, Broadcasting Freedom, pp.89-114; Borbandi,
Magyarok az Angol Kértben, especially ch.5.

. For perhaps the most notorious statement of this view, see Janos Berecz, Ellenforradalom

tollal és fegyverrel 1956 (Budapest: Kossuth Kényvkiado, 1986), especially pp.7-47.

. See Lepeuple, ““Radio Europe Libre” et le Soulévement Hongrois’; and Gyula Borbandi

‘Magyarok felelossége a Szabad Eurépa Radié 1956-os tisorpolitikdjaért’, in Andras B.
Hegediis et al. (eds.), 1956 Evkonyv 1966/1997 (Budapest: 1956-o0s Intézet, 1997),
pp-281-3.

. Quoted in Hixson, Parting the Curtain, p.63.
. Hixson, Parting the Curtain; Stonor Saunders, Who Paid the Piper?; for the use of radio

in the battle for hearts and minds in early Cold War Austria, see Reinhold Wagenleitner,
Coca-Colonization and the Cold War: The Cultural Mission of the United States in Austria
after the Second World War (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1994),
pp-108-27.

. Statisztikai Szemle, May 1955, p.466.
. Personal interview with B. P-né, Dunatjvaros, 9 Feb. 1995.
. The two studies on which I have been heavily reliant are Tibor Frank (ed.), Tanulmdnyok

a Magyar Rddié Torténetébol 1925-1945 (Budapest: A Tomegkommunikacids
Kutat6kozpont kiaddsa, 1975); and Béla Levai, A 7ddi6 és a televizié kronikdja
1945-1978 (Budapest: A Témegkommunikacios Kutatokdzpont kiadasa, 1980).

This was prior to the expansion of Budapest in 1950 to include the industrial suburbs
that surrounded the capital.

Ferenc Glatz, ‘Kultdrpolitika, hivatalos ideoldgia és Radi6 (1927-1937)’, in Frank (ed.),
Tanulmdnyok a Magyar Rddi6 Torténetébol, pp.85-90.

Ibid., pp.49-77.

See Zoltin Szasz ‘A Magyar R4di6 a mésodik vilighabortaban (1939-1944)’, in Frank
(ed.), Tanulmdnyok a Magyar Radié Torténetébol, pp.149-202.

Gabriel Milland, ‘The BBC Hungarian Service and the Final Solution in Hungary’,
Historical Journal of Film, Radio and Television 18/3 (1998), p.355.

Zsuzsa Boros, ‘A Magyar R4di6 a német megszallas és a nyil4s uralom idején (1944)’, in
Frank (ed.), Tanulmdnyok a Magyar Ridié Torténetébol, pp.203—42.

Milland, ‘The BBC Hungarian Service’, p.355.

Istvdn Vida, ‘A demokratikus Magyar R4di6é megteremtése és a Magyar Kozponti Hiradé
Rt megalakuldsa (1945)’, in Frank (ed.), Tanulmdnyok a Magyar Ridié Torténetébil,
pp-239-86.

. For an idea of the kinds of programming included see Levai, A rddi6 és a televizio

krénikdja, pp.19-22.

. Magyar Ridié, 28 Feb. 1947; Magyar Rddi6, 16 May 1947.

. Magyar Ridié, 1 Aug. 1947.

. For a sample of the kind of programming involved see Magyar Ridi6, 18 July 1947.
. Magyar Ridié, 24 Oct. 1947.

. Magyar Ridié, 5 Dec. 1947.

. Levai, A rddi6 és a televizié krénikdja (note 10), pp.53-60.

. Ibid., pp.72-3.

. Statisztikai Szemle, Dec. 1950, p.866.

. Levai, A rddi6 és a televizié krénikdja, pp.92-3.

. Statisztikai Szemle, Dec. 1950, p.866.

. Levai, A rddi6 és a televizié kronikdja, p.82.

. For a sample of radio programming in early 1950 see Szabad Nép, 5 Feb. 1950.

. Levai, A rddi6 és a televizié krénikdja, pp.82-9.

. See Istvan Markus, ‘Egyszerii Feljegyzések 1947-bol’, reprinted in his Az Ismeretlen

Foszereplo (Budapest: Szépirodalmi Kényvkiads, 1991), pp.109-10.

. Columbia University Libraries, Bakhmetoff Archive, Hungarian Refugees Project Archive

(hereafter CUL BAR CURPH) Box.1, Interview No. 2 - M, p.VI/3.

o



41lcwh05.gxd 22/09/2003 16:42 Page 116$

116 ACROSS THE BLOCS

36.
. CUL BAR CURPH Box 4, Interview No. 59 — M, p.XIX/1.
38.

39.
40.

41.

42.
43.

44,
4s.
46.
47.

48.

49.

50.
S1.

52.
53.

60.

61.
62.

CUL BAR CURPH Box 2, Interview No. 8 — M, p.64.

Mark Pittaway, ‘Stalinism, Working-Class Housing and Individual Autonomy: The
Encouragement of Private House Building in Hungary’s Mining Areas, 1950-4’, in Susan
E. Reid and David Crowley (eds.), Style and Socialism: Modernity and Material Culture
in Post-War Eastern Europe (Oxford: Berg Publishers, 2000), p.56.

CUL BAR CURPH Box.2, Interview No. 8 — M, p.64.

On the role of the VOA in Central and Eastern Europe more generally during this period,
see Hixson, Parting the Curtain, ch. 4.

See the reports contained in Zala Megyei Levéltdr — Zala County Archive (hereafter
ZML) MSZMP ZMBA ir. 57£.1/71 é.e.

For a review of the film made of the original play, see Esti Budapest, 4 Feb. 1953.

For the role of the Voice of Free Hungary in 1953, see Borbandi, Magyarok az Angol
Kértben, pp.129-31.

Az Allamvédelmi Hatésdg (Authority for the Defence of State), the Hungarian political
police from 1949 until the 1956 Revolution.

ZML MSZMP ZMBA ir.57£.1/806.e., p.55; for the denial see BBC Summary of World
Broadcasts, 29 June 1953, p.25.

MOL M-Bp.-95£.2/2156.e., pp.54-5.

Politikatorténeti és Szakszervezeti Levéltdr — Archive of Political History and Trade
Unions (hereafter PtSzL) SZKL SZOT Kozgazdasdg/13d./1952; Feljegyzés a
normarendezéssel kapcsolatos problémdkrél 1952. mdjus 31, pp.1-2

For industrial policy in the country and its impact on industrial workers during the early
1950s, see Mark Pittaway, ‘“The Social Limits of State Control: Time, the Industrial Wage
Relation and Social Identity in Stalinist Hungary, 1948-1953’, Journal of Historical
Sociology 12/3 (1999), pp.271-301; Mark Pittaway, ‘The Reproduction of Hierarchy:
Skill, Working-Class Culture and the State in Early Socialist Hungary’, Journal of Modern
History 74/4 (2002).

Mark Pittaway, ‘Retreat from Collective Protest: Household, Gender, Work and Popular
Opposition in Stalinist Hungary’, in Jan Kok (ed.), Rebellious Families. Household
Strategies and Collective Action in the Nineteenth and Twentieth Century (Oxford:
Berghahn, 2002), especially pp.218-20; Istvan Rév, ‘“The Advantages of Being Atomized:
How Hungarian Peasants Coped with Collectivization’, Dissent 44 (1987), pp.335-50.
PtSzL SZKL SZOT Szocidlpolitika/13d./1953; Adatok és példik a Szakszervezetek
Orszdgos Tandcsa I11. Teljes Ulésének beszamoléhoz, pp.1-S5.

Borbandi, Magyarok az Angol Kértben, pp.54—6; Irén Simindi, A Magyar gazdasdg a
Szabad Eurépa Reflektordban (1951-1956), mss., Budapest, 1998.

Borbandi, Magyarok az Angol Kértben, p.93.

The collection of interviews and transcripts has been available freely to researchers since
1996. It is housed, along with the research records (though not the management
information which has gone to the Hoover Institution and is expected to become
available to researchers in late 2003), of the national departments of RFE in the Open
Society Archives in the Central European University in Budapest.

. Open Society Archives (hereafter OSA) RFE Magyar Gy.6/Item No. 11555/55, cover

page.

. OSA RFE Magyar Gy.6/Item No. 10820/54, p.1.

. Borbandi, Magyarok az Angol Kértben, p.138.

. OSA RFE Magyar Gy.6/Item No. 8083/54, p.12.

. Borbandi, Magyarok az Angol Kértben, p.148.

. For an example of this kind of official propaganda, see Népi Demokrdcidnk Eredményei

(Budapest: Magyar Dolgozok Pirtja Kozponti Vezetdsége Agitcis- és Propaganda
Osztély, 1955), pp.19-23. )

Quoted in Imre Mikes (Gallicus), Reflektor (Munich: Ujvary ‘GRIFF’ Verlag, 1977),
p.88.

MOL M-Bp.-95£.2/775.e., pp.10-12.

OSA RFE Magyar Gy.6/Item No. 8083, pp.12-13.

o



